Povestile pentru copii sunt pline de zâne frumoase si bune, gata sa le îndeplineasca dorintele. Miturile si traditiile folclorice vorbesc însa despre rudele lor îndepartate, mai negre la suflet si deloc iubitoare de pamânteni. si unele, si altele, locuiesc într-o lume paralela cu a noastra, de unde ne urmaresc pas de pas…
Zane bune, zane rele
Cine a citit minunata carte pentru copii a lui Nestor Ureche – “Zânele din Valea Cerbului” – îsi aminteste, desigur, si celebra invocatie magica “Zânoverbinovincaslachin”, adica: “Zâno Verbino, vin’, ca-s la chin”. si zâna venea, fiindca Verbina era o faptura frumoasa la trup si la suflet, ca toate suratele ei din cartile cu povesti: zâne minunate, care ies din apa sau coboara din nori, raspandind o blândete si un farmec nespus. Niste creaturi minuscule, înaripate si inofensive, care zboara din floare în floare si danseaza fericite prin lumina. Aceasta este imaginea încântatoare a zânelor din cartile cu povesti. Dar cine examineaza credintele vechi, populare, va observa ca exista si zânisoare mai rele la suflet, ba de-a dreptul pizmase si urâcioase, bucuroase sa faca rau. Exista multe credinte despre asemenea fapturi capricioase si crude, cu atât mai periculoase, cu cât frumusetea lor îi atragea pe barbati, ducându-i chiar la pierzanie.
Magonia, tara zanelor in Evul Mediu
Exista nenumarate povesti despre o tara invizibila, existenta între cer si pamânt, foarte populara în Evul Mediu, numita Magonia: patria zânelor si a rudelor lor. Se spune ca în anume împrejurari, unii oameni au izbutit sa o vada (în basmele românesti se ajunge acolo cu scrânciobul) sau mai ales sa o auda, dar relatarile lor au fost considerate “povesti”. Pe vremuri, anumite decese inexplicabile, disparitii de oameni sau rapiri de copii, infirmitati, accidente sau boli erau puse pe seama fapturilor invizibile – zâne rele si spiridusi din Tara Magonia. De pilda, reumatismul era rezultatul “piscaturilor” lor, la fel ca si paralizia – rezultatul unui atac al spiridusilor furiosi. Pentru cei care credeau în existenta acestor creaturi supranaturale, lumea era plina de o diversitate inimaginabila de fiinte invizibile, care participau activ la viata omului. Prin descântece si alte tehnici ale magiei, ele erau invocate,îmblânzite sau, dimpotriva, stârnite, erau puse la treaba în scopuri nu totdeauna curate. Oricât ar parea de ciudat, credinta în existenta acestei lumi invizibile care înconjoara pamântul asemenea unui nor are adepti si în zilele noastre, unii dintre ei chiar cercetatori din lumea stiintei. Astfel, una dintre cele mai populare explicatii încearca sa acrediteze ideea ca zânele, gnomii si alte fapturi invizibile formeaza o familie mare si variata, numita spirite ale pamântului sau entitati (elemente). Cât despre originea lor, ea se afla în anumite câmpuri de energie cosmica, mai precis, energia universala aflata în stare latenta si care poate lua forme determinate de constiinta umana: forme pozitive sau negative, creative sau distructive, mai pe scurt “zâne bune sau zâne rele”. La baza acestei nastrusnice (sau poate reale) teorii se afla psihanalistul american de origine austriaca Wilhelm Reich, care afirma în lucrarile sale ca aceeasi energie univesala pasiva, care poate sa nasca entitati pozitive sau negative, are în sine si forta absoluta de-a vindeca toate bolile de pe pamânt, pe care tot ea le si provoaca, de altfel, atunci când apar disturbari. Energia lui Reich se divizeaza în doua tipuri: orgonul Or (Orgone radiation), forta pozitiva si vitala, si orgonul Dor (Deadly orgone radiation), o iradiere negativa si distrugatoare.
În 1948, Wilhelm Reich a fondat “Orgone Institute” din Rangeley (SUA). El realizeaza experimente în domeniul orgonului si al electromagnetismului si construieste un “acumulator de orgoni” – o masinarie despre care se credea ca va putea sa concentreze energia cosmica pozitiva asupra oamenilor. Se povesteste ca, în timpul desfasurarii acestor experimente, deasupra institutului s-au format niste nori amenintatori, oamenii care lucrau în laborator s-au îmbolnavit, iar în zona respectiva au existat multa vreme o senzatie de oprimare si presimtirea unei catastrofe iminente. Arborii si tufisurile din împrejurimi s-au înnegrit si, în cele din urma, s-au ofilit. Reich a afirmat atunci ca a reusit sa creeze orgonul negativ, aflat, dupa parerea lui, la baza mortii lumii vii. Din nefericire, dupa ce si-a comercializat “acumulatorii cu orgon”, Wilhelm Reich a fost judecat pentru practicarea ilegala a medicinii si experientele sale au fost interzise. Nu însa si ideile lui, care prolifereaza si astazi dincolo de ocean, mai ales printre specialistii în fenomene inexplicabile.
Un liliac cu fata de om
Printre primele lucrari care ilustreaza cu claritate autenticitatea acestui univers invizibil, populat de zâne si spiridusi, se numara si cartea misticului englez Geoffrey Hodson, scrisa în 1925, “Fairies at Work and Play” (“Zâne la joaca si la treaba”), în care sunt relatate diferite întâlniri cu fapturi ireale. Iata una din ele, petrecuta într-o padure de conifere, în regiunea de lacuri din nordul Angliei. “Mi s-a parut ca am în fata ochilor o creatura enorma, de culoare rosu-aprins, care semana cu un liliac si a carei privire ma tintuia. Nu pot sa spun ca semana cu un om; parea mai degraba un liliac cu fata omeneasca. De cum s-a simtit observata, s-a transformat pe loc într-o forma umana si ma sfida, uitându-se fix în ochii mei. Apoi a intrat, ca prin minune, în coasta dealului si a disparut.” Într-o lucrare recenta despre animalele misterioase din Anglia si Irlanda, biologul englez Graham McEwan relateaza povestea unei creaturi de cosmar care a fost vazuta în scoala din satul Goodhurst, în comitatul Kent.
Întâmplarea s-a petrecut în 1950. Pentru a putea sa lucreze în liniste, învatatoarea Joan Forman, care se îndeletnicea si cu literatura, s-a hotarât sa-si petreaca primele zile din vacanta de vara în scoala, unde era liniste. S-a instalat într-o camera situata în partea mai veche a cladirii, aprovizionându-se cu hârtie si o masina de scris. Iata însa ca într-o noapte, simtindu-se privita de cineva, a descoperit în odaie o “creatura” care se târa în partea stânga a patului. “Avea cam 60 cm lungime, cât o pisica sau un câine mai mic. Cu toate acestea, nu semana cu nici unul dintre aceste animale. Creatura avea doi ochi imensi, adaptati la vederea în noapte, ca aceia ai unui lemurian. De ei îmi amintesc cel mai bine. M-au frapat prin fixitatea privirii pe care mi-o aruncau. Cred ca este privirea cea mai dezgustatoare pe care am vazut-o vreodata. Din acea fiinta emana o senzatie de rautate si de obscenitate extrema.” Pe durata prezentei bizarei fapturi, în camera a fost un frig cumplit. Caldura a revenit o data cu zorii zilei, când creatura a disparut. Dar povestea nu se termina aici. Peste câteva luni, un tânar institutor, succesorul Joanei Forman în scoala din Goodhurst, a trait o experienta identica.
Copiii furati
Misterioasele rapiri de persoane, puse astazi pe seama întâlnirilor cu extraterestrii, erau atribuite în secolele trecute… zânelor rele si gnomilor. S-a scris mult pe aceasta tema. Veacuri la rând s-a vorbit despre copii rapiti de catre fapturi invizibile, care îi înlocuiau în leagan cu alti copii. Daca nu mureau, bietii de ei luau aspectul unor fiinte uscative sau deformate, maladive, iritabile sau dotate cu un apetit iesit din comun. În lumea întreaga, marturiile persoanelor care au trecut prin astfel de experiente sunt foarte frecvente în culturi cu totul diferite. Iata ce se poate citi în “Enciclopedia celtilor”: “Înca din vremurile cele mai vechi, se spune ca muritorii sunt furati pentru a fi dusi în lumea zânelor. Când în cauza sunt copii, ei sunt hraniti de zâne cu mâncare si îngrijiti, ajungând în cele din urma sa faca parte din comunitatea lor. În Scotia si Irlanda, se pare ca zânele trebuie sa plateasca un tribut Infernului la fiecare sapte ani si ca prefera sa sacrifice pamânteni decât pe careva dintre ele”. Trecerea zânelor lasa si urme, asa-numitele “cercuri de zâne”, periculoase pentru cei care trec pe lânga ele. Daca un om intra înauntru, el este atras de o muzica salbatica si un dans nebunesc si risca sa devina pentru totdeauna sclavul lumii spiritelor.
Suntem ceea ce gandim
Se spune tot mai des în ultima vreme ca noi, oamenii, “suntem ceea ce gândim”. Ca existenta noastra e un produs al gândurilor bune sau rele, pozitive sau negative, care pot sa ne duca asa de departe, încât sa ne garanteze succesul si insuccesul, sanatatea sau boala. “Gânditi pozitiv!”, iata îndemnul pe care ni-l adreseaza nu doar psihologii, ci si cercetatorii din domeniul medicinii, care constata ca gândurile bune, pozitive si optimiste pot sa devina un program al sanatatii si al succesului. Un mod mai putin romantic de a crede în zâne bune si zâne rele, dar la fel de eficient. La urma urmei, daca exista în noi sau în afara de noi energii pozitive, pe care le putem disloca, de ce n-am face-o? Enigma fapturii noastre e departe de a fi rezolvata, iar povestile cu zâne bune si zâne rele sunt o tema de meditatie pe care ar trebui s-o luam mai în serios. Secolul al XX-lea a fost al stiintei. Poate ca mileniul care a început va fi al misterului fapturii umane.
Dracusorul din sticla
Spiritele sunt foarte diferite de oameni: au propriile lor valori, propriile lor sentimente, se înfurie si se irita usor. Pentru a evita sa le întâlnesti sau sa le provoci, e mai bine sa le cunosti. Astfel, dintre spiritele binevoitoare fac parte: spiridusii (la români), kobolzii (la germani), micul demon familial francez lutin, omuletul scotian, brownie, duhul domestic slav – domovoi. Toti se trag din acelasi neam cu spiritul protector al romanilor – genius.
În ce-l priveste pe spiridusul nostru autohton (dupa cum spune V. Kernbach, în Dictionarul sau de mitologie), el este, în general, favorabil, rareori nefast. “Un dracusor în carne si oase sau întruchiparea acestuia într-o vietate vazuta sau nevazuta, care, la casa unde sade, aduce toate nenorocirile de pe lume, atât cât traieste omul. El se naste dintr-un ou parasit, care e clocit la subsuoara un timp determinat, având adesea aspect de pui de gaina sau de sarpe în miniatura. Cu dibacie, el poate fi manevrat sa satisfaca cererile de bani formulate de cel care l-a clocit. Se pastreaza bine într-o sticla închisa si nu poate fi îndepartat decât daca e legat într-o basma aruncata pe ulita, pentru a fi ridicata de cineva. Pentru a nu deveni malefice, spiritele trebuie puse la treaba de catre oameni.”
În unele mitologii exista credinta ca anumite persoane pot întretine legaturi permanente cu spiritele invizibile, pe care le pun sa actioneze în interesul lor. Din aceasta categorie fac parte vrajitoarele, descântatoarele, ghicitoarele în bobi, dar si bizarii solomonari, niste vrajitori populari în traditia rurala româneasca, buni mânuitori ai magiei, înzestrati cu puteri supranaturale si care aveau legatura cu duhurile. Dupa credinta populara, ei stiu sa încalece pe balauri, sa zboare deasupra norilor si sa înlature sau sa aduca ploaia si grindina. Dupa traditie, sunt succesorii regelui biblic Solomon, considerat în folclorul multor popoare un vrajitor.Vom reveni asupra subiectului….